Mówiąc o "wychowaniu w trzeźwości" obejmujemy tym pojęciem wychowanie mające na celu życie wolne od alkoholu. Są to działania dla uczniów z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki uniwersalnej nakierowane na osiągnięcie bezpiecznego i zdrowego stanu, przeciwdziałającego występowaniu szkód związanych z alkoholem.
Rola nauczyciela
Nauczyciele powinni zajmować się problematyką spożywania alkoholu przez uczniów, gdyż picie alkoholu przez uczniów jest najczęściej występującym zachowaniem problemowym, szkoła jest miejscem intensywnego rozwoju w zakresie funkcjonowania interpersonalnego i w grupie rówieśniczej oraz działalności zadaniowej uczniów, a więc ujawnia lub wyzwala trudności dzieci i młodzieży.Szkoła stanowi obszar konfrontacji autorytetów i kształtowania się poczucia własnej tożsamości ucznia, wypełnia znaczną część aktywnego życia uczniów.
Oczekiwania rodziców
Z punktu widzenia rodziców szkoła jest terenem weryfikacji oczekiwań związanych z własnym dzieckiem - zarówno z postępami w nauce, jak i umiejętnościami współżycia w grupie. Pozwala na łatwy dostęp do środowiska oraz na sprawną organizację prowadzonych oddziaływań. Większość nauczycieli martwi się o przyszłość uczniów, a termin nauczyciel czy wychowawca zobowiązuje.
Nauczyciel wspiera rodziców
Każdy nauczyciel powinien pamiętać o hierarchii. Rodzice powierzają dzieci nauczycielom, a nauczyciele reprezentują rodziców wobec dzieci. Taki model jest możliwy do zastosowania, jeżeli rodzice traktują nauczycieli z szacunkiem i mają do nich zaufanie. Gdy nauczyciel wspiera rodziców, a nie z nimi walczy. Pomimo, że zawsze najważniejsze jest środowisko rodzinne, a z wiekiem dzieci coraz większego znaczenia nabiera środowisko rówieśnicze, to jednak szkoła ze wszystkimi nauczycielami, specyfiką podziału na klasy, ilością godzin spędzonych w szkole jest jednym z ważniejszych środowisk wychowawczych.
Nauczyciel jako wychowawca
Poza nauczaniem, niezbywalnym obowiązkiem nauczyciela jest również wychowanie uczniów, tzn. czuwanie nad prawidłowym rozwojem osobowości. Skuteczność pracy nauczyciela w dużej mierze zależy od integracji nauczania z wychowaniem, dzięki której wpływ pedagogiczny wywołuje jednocześnie różne jakościowo lecz wzajemnie wzmacniające się skutki.
Autorytet nauczyciela
Nauczyciel musi mieć autorytet (to słowo jest bardzo ważne w zawodzie nauczyciela), ale żeby efektywnie pracować z uczniami i osiągnąć w swej pracy rzeczywiste sukcesy, należy wypracować autorytet autentyczny.Autorytet formalny opiera się na przymusie, natomiast autorytet autentyczny opiera się na dobrowolności i przyzwoleniu. Jest jednakowy w przypadku każdego nauczyciela, natomiast autorytet autentyczny jest osobistą własnością, jest unikalny i wyłączny.
Fot.: © olly - Fotolia.com