Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Jak najlepiej przygotować się do ciąży

Życzeniem każdej kobiety planującej zajście w ciążę jest urodzenie zdrowego dziecka. Wiele z nich zastanawia się czy można jakoś przygotować się do ciąży? Oto najważniejsze wskazówki:

1) Prawidłowo odżywiaj się. Poprawa stanu odżywienia, zarówno przed zapłodnieniem jak i podczas ciąży, może zapobiegać rozwojowi takich schorzeń u przyszłej mamy jak: nudności, wymioty, cukrzyca, nadciśnienie, otyłość. Prawidłowy stan odżywienia może także chronić przed wystąpieniem porodu przedwczesnego, niską masą urodzeniową i wadami wrodzonymi płodu.

2) Przyjmuj preparaty witaminowe dla kobiet planujących ciążę. Udowodniono, że bez względu na dbałość o jakość i skład dostarczanych w codziennej diecie pokarmów większość kobiet w ciąży i planujących ciążę, cierpi na niedobory różnych substancji. Do pierwiastków i związków uważanych za niezbędne dla prawidłowego rozwoju płodu zalicza się: kwas foliowy, żelazo jod, witaminę D3, magnez, wapń, wielonienasycone kwasy tłuszczowe (kwasy omega-3), witaminę A i E. Podawanie kwasu foliowego oraz jego formy czynnej (metafolina) zalecane jest kobietom planującym ciążę co najmniej 6 tygodni przed ciążą w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia wad OUN płodu.

3) Dbaj o utrzymanie prawidłowej masy ciała i nie zapominaj o aktywności fizycznej. Zarówno niedowaga (BMI<18,5) jak i nadwaga (BMI 25,0-29,9) lub otyłość (BMI>30), mogą być istotnym problemem przy próbie zajścia w ciążę. Nieprawidłowej masie ciała często towarzyszą zaburzenia miesiączkowania, brak owulacji, nieprawidłowe stężenie hormonów, niepłodność. W wielu sytuacjach unormowanie się masy ciała wystarcza do powrotu płodności. Aktywność fizyczna również jest bardzo istotna. Ruch działa ogólnoustrojowo, stanowiąc czynnik profilaktyki otyłości a także zmniejsza insulinooporność.

4) Odstaw alkohol, papierosy, substancje psychoaktywne. Papierosy pogarszają m.in. parametry nasienia, zaburzają proces owulacji. Alkohol zaburza proces implantacji zarodka, a narkotyki takie jak marihuana czy kokaina hamują owulację i pogarszają parametry nasienia.

5) Jeżeli chorujesz na przewlekłe choroby i przyjmujesz na stałe leki skonsultuj się ze lekarzem. Jest to bardzo istotna kwestia w planowaniu ciąży, ze względu na to, że sama obecność niektórych chorób, bądź przyjmowanie określonych leków ma działanie teratogenne na płód. Przykładem może być cukrzyca. Wszystkie kobiety chorujące na cukrzycę, a planujące zajście w ciążę powinny przynajmniej 3-6 miesięcy wcześniej być pod ścisłą kontrolą diabetologa i ginekologa, celem uzyskania prawidłowych stężeń glukozy we krwi, zwykle za pomocą insuliny. Z kolei kobiety chorujące na padaczkę powinny udać się do neurologa celem zamiany i otrzymania leków stanowiących minimalne zagrożenie dla płodu, a także powinny przyjmować kwas foliowy w dawce 4 mg. Chorując na przewlekłe choroby (neurologiczne, psychiatryczne, kardiologiczne, itd) i planując ciążę - pamiętaj – nigdy samej nie odstawiaj leków bez konsultacji z lekarzem. Nieleczona choroba przewlekła może być bardziej groźna dla Ciebie i płodu niż przyjmowane leki.

6) Unikaj kontaktu z substancjami uznanymi za teratogenne (szkodliwe dla płodu) – tj. pestycydy, chemikalia, promieniowanie jonizujące.

7) Sprawdź czy chorowałaś lub byłaś szczepiona przeciwko chorobom zakaźnym. W ramach przygotowań do ciąży zaleca się uzupełnienie szczepień przeciwko różyczce oraz WZW typu B. Z kolei po zaszczepieniu się przeciw ospie wietrznej, odrze, śwince, różyczce przez 1 miesiąc nie należy zachodzić w ciążę.

8) Nie odwlekaj decyzji o zajściu w ciążę. Wiek kobiety jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących zdolność do zajścia w ciążę i urodzenia zdrowego dziecka. Szczyt płodności przypada między 20 a 24 rokiem życia. Po 30 rż obserwuje się stopniowy spadek zdolności do zapłodnienia. Po 35 rż zdolność do zapłodnienia znacznie spada, osiągając minimum po 45 roku życia. Częstość poronień samoistnych również wzrasta z wiekiem - nie przekracza 15% przed 30 rż, następnie rośnie, by sięgnąć nawet 50% u kobiet powyżej 40 roku życia.

Piśmiennictwo:

  • Leczenie niepłodności- pod red. L. Putowskiego MedPharn 2011.
  • Leki w ciąży i laktacji. Friese, Morike, Neuman. MedPharm 2010.
  • Żywienie kobiet w ciąży. Biblioteka ginekologa praktyka pod red. prof.dr.hab.n.med. M. Wielgosia 2013  

Fot.: © Fotolia.com