Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Preparaty witaminowe dla ciężarnych

Prawidłowe odżywianie się jest niezbędnym warunkiem zdrowia człowieka. Ciąża jest szczególnym okresem, w którym wzrasta zapotrzebowanie na liczne mikro- i makroelementy. Dieta stosowana przed zapłodnieniem oraz podczas ciąży powinna zapewnić jak najlepsze warunki rozwoju ciąży.

Udowodniono, że niewystarczająca podaż mikro- i makroelementów w ciąży może prowadzić do niepowodzeń położniczych i poważnych uszkodzeń płodu. Liczne badania dowodzą, że bez względu na dbałość o jakość i skład dostarczanych w codziennej diecie pokarmów większość pacjentek w ciąży cierpi na niedobory różnych substancji niezbędnych do prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju płodu.

Rekomendacje dotyczące diety w ciąży

Eksperci Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego (PTG) opracowali rekomendacje dotyczące prawidłowego uzupełniania diety kobiet w ciąży. Do pierwiastków i związków zaliczanych do niezbędnych dla prawidłowego rozwoju ciąży zaliczają:

1. Kwas foliowy. Kwas foliowy jest jedynym suplementem diety o udowodnionym korzystnym wpływie na przebieg ciąży. Jest to witamina z grupy B, składnik zasad purynowych i pirymidynowych budujących kwasy nukleinowe. Niedobór kwasu foliowego może prowadzić do wzrostu ryzyka wad ośrodkowego układu nerwowego, wad serca, wad układu moczowego oraz wzrost ryzyka poronienia i zakrzepicy. Rekomendowane dawkowanie to 0,4 mg kwasu foliowego na dobę, a w przypadku wad OUN we wcześniejszej ciąży 4 mg dziennie. Podawanie kwasu foliowego oraz jego formy czynnej (metafolina) zalecane jest kobietom planującym ciążę co najmniej 6 tygodni przed ciążą oraz do końca II-go trymestru.

2. Żelazo. Żelazo wchodzi w skład hemoglobiny krwinek czerwonych i jest głównym nośnikiem tlenu w organizmie. Dodatkowo bierze udział w reakcjach odpornościowych, wspomagając rozwój sytemu odpornościowego dziecka. Jego niedobór jest przyczyną wielu zaburzeń jak: niedokrwistość, ograniczone wewnątrzmaciczne wzrastanie płodu (IUGR), zaburzenia odporności u noworodków. Dzienna dawka żelaza w diecie powinna wynosić 26-27 mg podczas ciąży i 20 mg podczas karmienia piersią. PTG rekomenduje przyjmowanie żelaza od 8 tygodnia ciąży w dawce 30 mg/dobę, a w przypadku stwierdzenia niedokrwistości dobowa dawka powinna wynosić 60-120 mg.

3. Witamina D3. Witamina D3 jest w 80-100% syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni UV. Prawidłowe jej stężenie jest warunkiem odpowiedniego wchłaniania wapnia i prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforanowej. Dzienna dawka wit D3 zalecana u kobiet ciężarnych i karmiących piersią wynosi 800-1000 jm/dobę.

4. Magnez. Obniża kurczliwość mięśni. Niedobór magnezu powoduje zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięsniowego oraz wzrost ryzyka nadciśnienia. Objawem niedoboru magnezu są bolesne skurcze mięśni oraz wzrost ciśnienia tętniczego. Dawka dobowa wynosi ok.6 mg/kg masy ciała/dobę, a podczas ciąży i laktacji obserwuje się nawet dwukrotny wzrost zapotrzebowania na magnez. PTG zaleca suplementację magnezu 200-1000 mg/dobę.

5. Wapń. Wapń jest podstawowym budulcem kości. Dzienne zapotrzebowanie na wapń dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią wynosi ok.1200 mg.

6. Jod. Jest pierwiastkiem wchodzącym w skład hormonów tarczycy. Niedobór jodu dotyczy w Europie 50% populacji. Konsekwencjami zbyt małej podaży jodu mogą być: niedoczynność tarczycy, uszkodzenie mózgu u płodu i noworodka, niedojrzałość płuc płodu, wzrost ryzyka nadciśnienia tętniczego w przebiegu ciąży, poronienia, porodu przedwczesnego. Zalecana jest dzienna suplementacja preparatami jodku potasu w ilości 150 ug dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią.

7. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (kwasy omega-3). Kwasy omega-3 poprawiają rozwój OUN u płodu i ostrość wzroku u dzieci, zmniejszają ryzyko porodu przedwczesnego, wystąpienia cukrzycy typu I, depresji poporodowej, alergii u dziecka. Dobowe zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe u kobiet ciężarnych i karmiących wynosi 200-300 mg.

8. Witamina A. Wchodzi w skład siatkówki oka i ma wpływ na jakość widzenia. Dzienne zapotrzebowanie organizmu wynosi ok.1 mg. Przedawkowanie jej grozi wadami twarzoczaszki, wodogłowiem, wadami układu krążenia.

9. Witamina E. Najsilniejszy antyoksydant. Niedobór tej witaminy często występuje u wcześniaków. Dzienne zapotrzebowanie na wit. E podczas ciąży wynosi 15-19 mg.

Piśmiennictwo:

  • Żywienie kobiet w ciąży. Biblioteka ginekologa praktyka pod red. Prof. dr. hab. n. med. Mirosława Wielgosia, 2013.
  • Rekomendacje PTG 2011-2015.  

Fot.: © Fotolia.com