Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Obrzęki w trakcie trwania ciąży - jak sobie z nimi radzić

Obrzęki powstają na skutek nadmiernego gromadzenia się wody w tkankach. Nadmiar płynu gromadzi się zwykle w okolicach nadgarstków i kostek u stóp. Organizm zabezpiecza się w ten sposób na wypadek dużej utraty płynów (w szczególności krwi) podczas porodu. Dodatkową przyczyną występowania obrzęków są zmiany w układzie krwionośnym ciężarnej, ponieważ zwiększa się ilość krążącej krwi o ok. 2,5 l.

Większy obwód nóg w kostkach spowodowany jest także utrudnionym odpływem krwi z powodu ucisku powiększonej macicy na żyły biodrowe. Obrzęki, poza nadciśnieniem tętniczym i białkomoczem, mogą być także objawem gestozy. Nie są one patologią, jeśli ustępują po nocnym wypoczynku. Powodem do niepokoju są obrzęki uogólnione (które oprócz kończyn dolnych obejmują kończyny górne, twarz i brzuch), nieustępujące po przespanej nocy i utrzymujące się przez cały dzień. Istotne jest również tempo przyrostu masy ciała (zbyt szybkie i nadmierne może oznaczać powstawanie obrzęków), dlatego ważne jest regularne śledzenie masy ciała w czasie ciąży i pozostawanie pod opieką lekarza.

Po porodzie zgromadzona w organizmie woda w postaci opuchlizny zostaje wchłonięta do naczyń krwionośnych, a jej nadmiar przefiltrowany przez nerki i stopniowo wydalany wraz z moczem.

Jak pozbyć się nadmiaru wody w organizmie

Sposobem na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu jest picie odpowiedniej ilości wody. Obrzęki mogą być bowiem wynikiem niedostarczania odpowiedniej jej ilości do organizmu. Aby zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu należy w ciągu dnia przyjmować ok. 2,5 l. płynów, np. w postaci wody mineralnej (koniecznie niskosodowej), naturalnych soków owocowych i warzywnych, a także herbat ziołowych (np. z pokrzywy).

Aby pozbyć się obrzęków, należy wprowadzić do diety produkty bogate w potas, ponieważ ten pierwiastek pozytywnie wpływa na gospodarkę wodną organizmu. Dobrym jego źródłem są suszone owoce (morele, rodzynki, figi, żurawina), pomidory, ziemniaki, marchew i seler. W jadłospisie nie może również zabraknąć bananów i awokado, jak również roślin strączkowych, orzechów, pestek słonecznika i owoców cytrusowych.

Naturalne sposoby na obrzęki

Z obrzękami pomogą uporać się także rutyna i krzem, które odpowiedzialne są za wzmocnienie naczyń krwionośnych. Źródłem rutyny jest: aronia, bez, dziurawiec, mięta, a krzemu – kminek i herbata ze skrzypu. Dodatkowo oba te pierwiastki można znaleźć w kaszy gryczanej.

Ponieważ owoce powinny znajdować się w 1-2 posiłkach przyszłej mamy, a warzywa w minimum 4 posiłkach z 5 spożywanych w ciągu dnia, warto wybierać wśród nich te, które mają działanie moczopędne. Do owoców o takim działaniu zalicza się: cytrusy, arbuzy, żurawinę, truskawki, czereśnie. Warzywa wspomagające diurezę to np.: ogórek, pomidor, papryka, seler, marchew, natka i korzeń pietruszki oraz imbir. Z reguły warzywa i owoce te spożywa się na surowo lub po ugotowaniu. Z korzenia pietruszki można dodatkowo przyrządzić napar.

Białko spożywane w odpowiedniej ilości wiąże wodę w organizmie, dzięki czemu likwiduje skłonności do odkładania się nadmiaru wody w organizmie. Powinno ono dostarczać 12-15% dziennego zapotrzebowania na energię i pochodzić głównie z: chudych gatunków mięs (drób, królik), chudych wyrobów mleczarskich (np. twarogów, kefirów), rośliny strączkowych.

Istnieją także składniki diety, które powodują występowanie obrzęków. Należą do nich: sól oraz gotowe przyprawy zawierające ją w swoim składzie (np. sos sojowy, Wegeta, Maggi, kostki rosołowe), napoje zawierające kofeinę, ostre przyprawy, produkty i dania typu fast food oraz cukier, dlatego należałoby wyeliminować je z menu przyszłej mamy.

Bibliografia:

  • Świątkowska D. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.
  • Szostak-Węgierek D., Cichocka A. Żywienie kobiet w ciąży. Porady lekarzy i dietetyków. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2005.
  • Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2010.

Fot.: © Fotolia.com