Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Fakty i mity na temat odżywiania kobiet w okresie macierzyńskim

Istnieje wiele faktów i mitów na temat odżywiania kobiety w okresie macierzyńskim. Warto zatem przyjrzeć się im bliżej i rozwiać wszelkie wątpliwości z nimi związane.

MIT nr 1. Picie piwa wspomaga laktację

Alkohol zawarty w piwie hamuje wytwarzanie oksytocyny, zatem jego działanie jest całkiem przeciwne do tego, które chcemy osiągnąć. Ponadto jak każdy inny alkohol przenika do mleka, dlatego najlepiej nie pić go wcale lub odczekać minimum 2 godziny, zanim nakarmimy dziecko po wypiciu choćby najmniejszej ilości tego płynu.

MIT nr 2. Mogę jeść co chcę, gdy karmię piersią

Istnieją pewne produkty lub potrawy, których należy unikać, gdy karmimy piersią. Należą do nich między innymi: surowe ryby, jajka i mięso – mogą powodować zatrucia pokarmowe z wysoką gorączką, wymiotami i biegunką; tłuste i smażone potrawy – mogą powodować ból brzucha i wzdęcia u dziecka; słodycze i słone przekąski – nie dostarczają znikomą ilość składników mineralnych, a dużą pustych kalorii; ostre przyprawy oraz warzywa wzdymające (np. fasola, cebula, czosnek) – mogą podrażniać niedojrzały układ pokarmowy dziecka.

MIT nr 3. Nie potrzebuję zwiększać ilości białka w mojej diecie

Zalecenia dietetyczne zawsze uwzględniają dodatkową ilość białka w pożywieniu karmiącej matki ze względu na wysiłek organizmu związany z laktacją. Według norm opracowanych przez zespół Instytutu Żywności i Żywienia kobiety karmiące powinny spożywać 110 g białka na dobę. Tak jak i w innych okresach życia, spożywane białko podczas laktacji powinno być o wysokiej wartości biologicznej: z mleka, ryb, jaj, białego mięsa i nasion roślin strączkowych.

FAKT nr 1. Mogę pić kawę, gdy karmię piersią

Mama karmiąca może wypić 1 małą filiżankę kawy dziennie, jeśli widzi, że jej dziecku to nie szkodzi. Zaleca się jednak nie przekraczać dawki 300 mg kofeiny na dobę, ponieważ dzieci  potrafią różnie reagować i może się zdarzyć, że Twoje jest akurat bardziej wrażliwe na przyjmowane przez Ciebie pokarmy i płyny. Jeśli zaobserwujesz u niego objawy pobudzenia po wypiciu przez Ciebie filiżanki kawy, zastąp ją np. kawą bezkofeinową lub zbożową, a objawy te na pewno ustąpią.

FAKT nr 2. W czasie karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie kobiety na energię o około 500 kcal na dobę

Zapotrzebowanie na energię wzrasta, ponieważ organizm mamy karmiącej piersią potrzebuje dodatkowych sił, aby wytworzyć odpowiednią ilość pokarmu dla dziecka. U odżywionych kobiet część energii niezbędnej do zapewnienia sprawnego przebiegu laktacji może pochodzić z mobilizacji zapasów zgromadzonych w okresie ciąży (ok. 170 kcal)/dobę), a pozostałe 500 kcal powinno być dostarczone z pożywieniem.

FAKT nr 3. Kobieta karmiąca piersią powinna wypijać ok. 3 litry płynów dziennie

Prawidłowe nawodnienie organizmu stanowi podstawę do produkcji odpowiedniej ilości mleka przez kobiety chcące karmić piersią. Przeciętnie, kobieta karmiąca piersią produkuje ok. 750 ml pokarmu dziennie, stąd wzrost zapotrzebowania na wodę w tej grupie o 800-1000 ml na dobę Najlepszym źródłem płynów w diecie kobiety karmiącej piersią są: woda niegazowana, lekka herbata, kawa zbożowa, naturalne soki z owoców i warzyw.         

Bibliografia:

  • Mikulska A., Szajewska H., Horvath A. i wsp. Poradnik karmienia piersią według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2016.
  • Stanowisko PTG. Znaczenie nawodnienia w prewencji chorób u kobiet w wieku prokreacyjnym. Ginekol Pol 2011;82:943-945.
  • Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji. Pediatria 2013; 10: 265-279.

Fot.: © edrzambrano - Fotolia.com