Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Aktywność fizyczna kobiet w połogu

Połóg kończy okres intensywnych zmian w ciele kobiety po urodzeniu dziecka. Jest końcowym etapem mającym doprowadzić ciało kobiety do stanu przed ciąży. Dlatego niezmiernie ważne jest oby okres ten przeszedł sprawnie i zdrowo, jak najszybciej pozwalając skupić się matce na opiece nad dzieckiem. Aktywność fizyczna jest tym czynnikiem znacznie pozwalającym skrócić ten okres do minimum.

Aktywność fizyczna powoduje uwolnienie endorfin, hormonów „szczęścia”, które odpowiadają za dobry nastrój i zdolność radzenia sobie z różnymi dolegliwościami, nowymi problemami (narodzone dziecko) oraz wcześniej występującymi u kobiety przed ciążą.

Ćwiczenia już 24 godziny po porodzie

O ile poród był niepowikłany to aktywność fizyczną, czyli w tym wypadku ćwiczenia, można rozpocząć już ok. 24 godzin po porodzie. Najlepiej zacząć od ćwiczeń dna miednicy, czyli ćwiczeń Kegla, które mają za zadanie wzmocnienie mięśni krocza. Mięśnie krocza po porodzie naturalnym są zbolałe i rozciągnięte. Zwieracze cewki moczowej są również rozciągnięte i stan ich napięcie wymaga powrotu do stanu przed porodem, co zapobiegać będzie zjawisku nietrzymania moczu. Ćwiczenia wg Kegla polegają na napinaniu mięśni okalających pochwę, tak jakby się chciało zatrzymać strumień moczu, po 10 razy. Należy je wykonywać w cyklach 10-25 powtórzeń, 3-6 razy w ciągu dnia przez 2-3 miesiące. Ćwiczenia te powinny być połączone z głębokim oddychaniem przeponowym.

Po 3-5 dniach, w zależności od dolegliwości kobiety i jej samopoczucia, należy dołączyć inne ćwiczenia wzmacniające rozciągnięte mięśnie brzucha oraz ćwiczenia rozciągające przykurczone mięśnie biodrowo-lędźwiowe i proste uda. Przy współistniejącym rozstępie mięśni brzucha, który jest zjawiskiem dość częstym, należy go skorygować poprzez przyciągnięcie rękoma obu mięśni do siebie. Jeżeli rozstęp jest zamknięty należy przystąpić do wykonywania napięć izometrycznych tych mięśni, wznosów miednicy w leżeniu tyłem i naprzemiennych zaginań kończyn dolnych (nóg) w stawach biodrowych i kolanowych.

Szersza gama aktywności po 4-6 tygodniach od porodu

Dopiero po 4-6 tygodniach po wizycie kontrolnej, u lekarza o specjalności ginekologiczno-położniczej, można rozpocząć szerszą gamę aktywności fizycznych. Po stwierdzeniu braku przeciwskazań przez lekarza, dołączamy takie aktywności jak: spacery, marsze, bieganie, jazdę na rowerze, pływanie aerobik, także aerobik w wodzie, jogę i pilates. Pacjentka może ćwiczyć sama w domu, może ćwiczyć w plenerze zabierając ze sobą dziecko w wózku, może w wolnych chwilach uczęszczać na zajęcia zorganizowane. Bardzo obecnie popularne „chodzenie z kijami”, czyli nordic walking może rozpocząć zaraz po urodzeniu dziecka, zabierając je ze sobą w chuście zawieszonej na tułowiu. Bliskość dziecka przy sercu matki powoduje jego uspokojenie, zmniejszenie częstości kolki jelitowej i jego dobry rozwój. Aktywności te sprzyjają szybkiemu powrotowi do sprawności po porodzie.

Powrót do aktywności fizycznej, a więc do sprawności i sylwetki sprzed ciąży, jest bardzo istotny dla dobrego samopoczucia i zdrowia kobiety. Jak najszybsze podjęcie aktywności fizycznej nie jest popularne i szeroko akceptowane czy doceniane w naszym społeczeństwie. Aktywność fizyczna matek po porodzie wpływa na ich zdrowie oraz zdrowie ich dzieci, gdyż sprawna, zrelaksowana kobieta lepiej i z dużo większą radością zajmuje się własnym dzieckiem. Oczywiście najlepiej będzie, gdy w tych działaniach od początki będzie jej towarzyszył oraz ją wspierał jej partner.

W II trymestrze ciąży ciężarna powinna, najlepiej wraz ze swoim partnerem, uczęszczać do Szkoły Rodzenia. Prowadzone tam zajęcia teoretyczne i praktyczne przygotowują ciężarną do porodu i okresu połogi oraz dalszych etapów życia.

Fot.: © Jeanette Dietl - Fotolia.com