Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Sport czy aktywność fizyczna u kobiet w ciąży - mity i fakty

Okres ciąży, dla kobiety i rozwijającego się w jej łonie dziecka, to czas szczególny pod względem zmian zachodzących w ciele kobiety. W okresie ciąży u płodu dochodzi do wstępnego ukształtowania wielu cech dziecka, co związane jest ze stanem zdrowia matki.

Jej stan zdrowia oraz stan zdrowia rozwijającego się płodu uzależniony jest od wielu czynników. Jednym z nich jest stan sprawności fizycznej matki oraz poziom jej wydolności fizycznej. Sprawność fizyczna i poziom wydolności fizycznej matki zależy od jej aktywności fizycznej lub uprawiania sportu przed ciążą.

Negatywny wpływ wysiłku fizycznego na ciążę?

Mit związany z negatywnym wpływem wysiłku fizycznego podczas ciąży na matkę i płód jest dzisiaj kwestionowany, a nawet obalany przez licznych badaczy. Oczywiście wysiłek fizyczny ma korzystny wpływ na matkę i rozwijające się dziecko jedynie w trakcie ciąży fizjologicznej, niepowikłanej. W przebiegu ciąży patologicznej musi być znacząco ograniczony, a nawet niekiedy całkowicie wyeliminowany, prowadząc do leżakowego trybu życia przez przyszłą matkę. Faktem jest, że przy prawidłowym przebiegu ciąży i przy odpowiednim dawkowaniu, wysiłek fizyczny wywiera bardzo dobry wpływ zarówno na organizm matki, jak i dziecka.

Nasuwa się wobec tego pytanie, pod jaką postacią wysiłek fizyczny jest najlepszy dla matki i jej nienarodzonego dziecka? Czy ma to być rekreacyjny sport czy zwykła aktywność fizyczna? Odpowiedź na te postawione pytania nie jest jednoznaczna i musi być indywidualnie dopasowana do każdej kobiety. Związane jest to z jej poziomem wydolności i sprawności fizycznej przed ciążą, charakteru wykonywanych aktywności fizycznych przed ciążą oraz sposobu odżywiania. Kobiety które przed ciążą aktywnie uprawiały sport mogą go również uprawiać w trakcie jej trwania o ile ciąża jest fizjologiczna.

Bezpieczne aktywności fizyczne w ciąży

Kobiety prowadzące rekreacyjne aktywności fizyczne przed ciążą powinny je nadal kontynuować. O ile są to aktywności fizyczne związane z grami kontaktowymi (np.: piłka ręczna) powinny je zaniechać i zastąpić innymi bezpiecznymi aktywnościami fizycznymi takimi jak pływanie czy marsze, spacery. Kobiety które przed ciążą nie prowadziły żadnych aktywności fizycznych powinny je rozpocząć pod postacią marszów i spacerów o prędkości 5-6 km/h i trwaniu 30-60 minut. Wskazane jest następnie wykonywanie bardziej aktywnych ćwiczeń przez 20-60 minut 3-5 razy w tygodniu w zależności od samopoczucia, dolegliwości kobiety.

Nadmierny wysiłek fizyczny nie wskazany

Oczywiście konieczne jest wyeliminowanie nadmiernego wysiłku fizycznego, szczególnie w III trymestrze ciąży. Niewskazane są ćwiczenia związane z koniecznością pokonywania ciężaru własnego ciała, bardzo intensywne fizycznie i związane ze wzrostem temperatury ciała. Wzrost temperatury ciała matki jest niekorzystny dla płodu szczególnie w I trymetrze ciąży, dlatego prowadzony wysiłek fizyczny pod postacią sportu czy innej aktywności fizycznej, powinien odbywać się w pomieszczeniach dobrze wentylowanych, o regulowanej temperaturze pokojowej. Na świeżym powietrzu przyszła matka powinna unikać wysiłku fizycznego w bardzo gorące dni i w miejscach bezpośrednio nasłonecznionych.

Utrzymanie właściwego uwodnienia organizmu matki jest czynnikiem zabezpieczającym przed przegrzaniem płodu. Średnie zapotrzebowanie w trakcie ciąży na płyny jest większe niż zwykle, szczególnie podczas wysiłku fizycznego. Kobieta powinna wypijać 8-12 szklanek płynów dziennie w zależności od temperatury, typu budowy i aktywności fizycznej. Istotne znaczenie ma uzupełnienie ilości płynów zanim nasili się pragnienie. Najlepiej uzupełniać ilość niezbędnych płynów wypijaniem niegazowanej wody mineralnej i rozcieńczonymi sokami owocowo-warzywnymi.

W II trymestrze ciąży ciężarna powinna, najlepiej wraz ze swoim partnerem, uczęszczać do Szkoły Rodzenia. Prowadzone tam zajęcia teoretyczne i praktyczne przygotowują ciężarną do porodu i okresu połogi oraz dalszych etapów życia.

Fot.: © Jacek Chabraszewski - Fotolia.com